Zaloguj

Mastering FAQ

Najczęściej zadawane pytania dotyczące masteringu:

 

Czym się różni miks od masteringu i premasteringu?

Miks, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu połączenie wszystkich śladów nagrania w jedną spójną całość. Mastering to końcowa finalizacja, "szlif" nagrania. W czasach płyt winylowych mastering składał się z dwóch etapów, pre- oraz masteringu, które składały się na przygotowanie materiału do tłoczni. Obecnie określenie mastering często używane jest w obydwu przypadkach.

Czy mastering polepsza dźwięk?

Proces masteringu ma na celu polepszenie właściwości, a ściślej parametrów brzmieniowych utworu tak, aby dźwięk był przyjemny, nie powodował niespodziewanych zdudnień i przebarwień oraz w zależności od rodzaju materiału posiadał także odpowiedni poziom średni nagrania (RMS). Jednakże należy pamiętać, że proces masteringu nie jest "cudownym narzędziem", dzięki któremu Twoje nagrania bez względu na jakość materiału źródłowego, zabrzmią na światowym poziomie.

Co to jest mastering wokalu?

Nie spotkaliśmy się jeszcze z czymś takim. Prawdopodobnie pojęcie to powstało w wyniku błędnego połączenia dwóch niezwiązanych ze sobą terminów: masteringu i obróbki nagrań wokalnych.

Czy mastering sprawia, że nagrania są głośniejsze?

Tak, wynika to także z faktu, że do masteringu używa się nagrań zmiksowanych bez użycia na kanale sumy procesorów masteringowych, a przede wszystkim kompresorów, które mają za zadanie zmniejszyć dynamikę nagrania, aby umożliwić podniesienie jego poziomu. Natomiast z głośnością jest tak, że wcale głośniej nie znaczy lepiej. Ba! Przesadnie podnosząc głośność pozbawiamy nagrania dynamiki i przestrzeni, a co za tym idzie, przyjemności w odbiorze.

Co to są stemy i stem mastering?

Są to mówiąc najprościej "warstwy" nagrania. W procesie masteringu często stosuje się technikę polegającą najpierw na zgraniu zmiksowanego utworu do kilku plików (zazwyczaj ok. 8), gdzie każdy zawiera wyłącznie dźwięki danej sekcji lub grupy instrumentów, np.: perkusja, gitary, instr. klawiszowe, smyki, wokale, chóry etc...). Następnie w procesie masteringu grupy te są ponownie łączone. Takie rozwiązanie pozwala na większą kontrolę brzmienia i poziomu każdej sekcji, a także osiągnięcie większego poziomu RMS nagrania. Jednak nie zawsze użycie tej techniki jest uzasadnione.

Co to jest poziom RMS?

Jest to tzw, poziom średni nagrania, który w przybliżeniu odzwierciedla psychoakustyczne wrażenie głośności danego nagrania. Rzecz w tym, że nagarnia realizowane w technice cyfrowej nie mają możliwości wyjścia poza poziom określony jako maksymalny, szczytowy, czyli 0dB nawet na ułamek sekundy. Dlatego stosuje się kompresję akustyczną, która ogranicza możliwość przesterowania, a tym samym umożliwia podniesienie poziomu średniego (RMS). Czasami ten proces, gdy jest użyty przesadnie, nazywany jest żargonowo "prasowaniem" nagrania.

Czym się różni mastering analogowy od cyfrowego?

Mastering cyfrowy wykonywany jest w 100% w domenie cyfrowej, zaś w masteringu analogowym sygnał jest konwertowany do postaci analogowej, a następnie poddawany obróbce barwowej i dynamicznej, za pomocą najwyższej klasy urządzeń lampowych i tranzystorowych, po czym ponownie jest digitalizowany celem spreparowania materiału wyjściowego. Mastering analogowy ma opinię żywiej i cieplej brzmiącego od cyfrowego. Natomiast koszt masteringu analogowego jest ponad dwukrotnie wyższy od cyfrowego oraz ma pewne ograniczenia techniczne.

Moje nagrania brzmią blado w porównaniu z zachodnimi produkcjami. Czy proces masteringu sprawi, że zabrzmią one na podobnym poziomie?

Wszystko zależy od materiału źródłowego. Jeżeli Twój utwór został zmiksowany poprawnie, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zabrzmiał rewelacyjnie. Jeśli natomiast został zmiksowany źle, bądź zawiera istotne wady, należy powrócić do etapu miksowania, aby umożliwić przeprowadzenie procesu masteringu.